Dé symptomen van een hartaanval bestaan niet, maar we kunnen stellen dat dit alarmsymptomen zijn: hevige pijn op de borst, linker arm, gepaard met braken, kortademigheid of flauwvallen. Is daarvan sprake, dan is dat reden genoeg om alarm te slaan via de hulpdiensten 112.
Niemand behalve een arts kan in uw plaats oordelen of u zich al dan niet zorgen moet maken over uw hart. Dus, als u zich zorgen maakt, is dat voldoende om naar de huisarts te gaan.
We raden altijd aan om eerst een afspraak te maken met uw huisarts. Die heeft uw medisch dossier, die is het beste geplaatst om uw medische toestand in te schatten. Twijfelt u na een bezoek aan de huisarts nog, dan kan u ook rechtstreeks met De Hartkliniek contact opnemen.
Ja. De medicatie die u neemt is van belang voor de cardiologen om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de toestand van uw gezondheid. Zelfs medicatie die op het eerste zicht niets met uw hart te maken zou hebben, kan van belang zijn. Wij zullen daar dus naar vragen. Het is daarom goed om naar een consultatie een overzicht van uw medicatie mee te nemen. Voor bepaalde onderzoeken of ingrepen kan het dat uw medicatie moet worden aangepast, al dan niet tijdelijk. Ook daarover zal uw huisarts of zal uw cardioloog u tijdig inlichten. Het is dan uiteraard de bedoeling dat u die instructies correct opvolgt.
Bij de hartkliniek hechten wij heel veel belang aan een duidelijke communicatie met onze patiënten. Bij het maken van een afspraak krijgt u alle nodige informatie en nodigen wij u uit om alle vragen te stellen waar u mee zit. Geen vraag is te simpel of te complex, wij proberen altijd op alles een antwoord te formuleren zodat het voor u duidelijk is. Het kan gebeuren dat u wat zenuwachtig was waardoor niet alle informatie is doorgedrongen. Daarom overlopen wij met u graag nog eens alles in mensentaal. Ook op deze website vindt u (bij “onderzoeken”) van de verschillende onderzoeken en ingrepen de uitleg bedoeld voor onze patiënten. Hebt u toch nog een vraag of een bezorgdheid, aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met het nummer: 03-8901725 (telefoon verpleegkundige/secretaresse), of te mailen. Het is de bedoeling dat u zoveel mogelijk met een gerust hart hiernaartoe kan komen.
Bij de hartkliniek hechten wij heel veel belang aan een duidelijke communicatie met onze patiënten. Ook over wat er na een afspraak gebeurt, krijgt u vooraf duidelijke uitleg. Natuurlijk kan de loop van het onderzoek of de ingreep nieuwe elementen meebrengen. Wees gerust, er is altijd iemand van het team die u persoonlijk begeleidt en uitleg geeft waar nodig. U stelt nooit een vraag te veel.
Huisartsen worden steeds op de hoogte gesteld van uw opname, of consultatie, via een brief. Die brief wordt verstuurd bij uw ontslag of tijdens de consultatie. Indien u hiertegen bezwaar hebt, kan u dit best op voorhand meedelen aan uw cardioloog. Ook als u veranderd bent van huisarts kan u dit best meedelen.
Of u na een onderzoek of ingreep zelf weer met de auto of het openbaar vervoer naar huis kan, of dat u in het ander geval best wordt opgehaald, ook die informatie krijgt u bij het maken van de afspraak voor het onderzoek of de ingreep. Mochten wij voor u een taxi moeten regelen, dan mag u dat bij het vastleggen van de afspraak zeker aan de secretaresse meegeven.
Voor acute medische problemen, kan u best bij de hulpdiensten terecht: 112. Het is niet verstandig om met een dringend probleem op eigen houtje tot bij de/een kliniek te proberen geraken. De 112 brengt medisch personeel mee dat onmiddellijk de eventuele dringende hulp kan toedienen, iets wat uitgesteld wordt als u naar de/een kliniek rijdt. Doet er zich een acuut probleem voor waarvan u veronderstelt dat De Hartkliniek degene is die u kan helpen, bv. na een onderzoek of ingreep door ons, dan kan u ons uiteraard bellen op 03-8901725 (telefoon verpleegkundige) of via het centrale nummer van ziekenhuis 03-8901610.
Uw huisarts is steeds uw eerste contact bij medische kwesties. Of de huisarts van wacht. U vindt ze hier. Nancy Selleslagh Nadia Dobbeleir Het feit dat u onze website bezoekt, betekent dat u of iemand uit uw directe omgeving zorgen heeft over het hart. Bel ons gewoon (tel. 03-8901725). De secretaresse of verpleegkundige van onze ploeg zal op veel van uw vragen wellicht al het antwoord hebben. En waar verdere stappen nodig zijn, zal zij u gepast verder helpen. Wij houden de drempel steeds laag voor onze patiënten.
We raden altijd aan om eerst een afspraak te maken met uw huisarts. Die heeft uw medisch dossier, die is het beste geplaatst om uw medische toestand in te schatten. Als die het nodig acht, zal uw huisarts wellicht voor u bij ons een afspraak maken. Vindt uw huisarts een doorverwijzing niet nodig, maar hebt u toch uw twijfels, dan kan u ook rechtstreeks met De Hartkliniek contact opnemen. Hoe en wanneer u ons kan bereiken, leest u hier.
Bel ons op 03-8901610 (receptie ziekenhuis), onze secretaresse zoekt uw afspraak dan even voor u op.
Bel ons meteen: tel. 03-8901610 (receptie ziekenhuis), of tijdens consultatie-uren 03-8901725. De secretaresse van ons team kan dan een oplossing zoeken die voor alle partijen haalbaar is.
Wat de gevolgen zijn, zal afhangen van de aard van de afspraak. U kan ons best hoe dan ook bellen op 03/8901610 (receptie ziekenhuis), of tijdens consultatie-uren 03/8901725.
U hebt maar één contactpunt nodig en dat is De Hartkliniek. Van hieruit regelen wij alles voor u. We proberen ook altijd de voor u gemakkelijkste locatie te kiezen. En moet u voor een bepaald onderzoek of ingreep naar een andere locatie, dan regelen wij ook dat en we informeren u ook daar duidelijk over.
Neem steeds uw verzekeringspapieren mee. De arts vult die in bij ontslag of tijdens consultatie.
Uw identiteitskaart is voldoende om u in te schrijven. Hiermee zijn uw mutualiteitsgegevens gekend.
De tarieven zijn de gebruikelijke tarieven. Bancontact is beschikbaar op de consultatie.
Ook al proberen we onze patiënten in mensentaal aan te spreken, het kan gebeuren dat we toch een eigen jargon gebruiken.
Het initiatief De Hartkliniek wordt gesteund en gedragen door een supergemotiveerd cardiologisch team.
Medische verzorging en begeleiding.
Medische verzorging en begeleiding.
Medische verzorging en begeleiding.
Medische verzorging en begeleiding.
Medische verzorging en begeleiding.
Secretaresse en eerste contact van De Hartkliniek
Secretaresse
STEL UW VRAGEN
ANTWOORDEN OP UW VRAGEN
Uit de praktijk kennen we de vragen waar patiënten soms mee zitten. Op de veelvoorkomende vragen formuleren we hier voor u het antwoord. Vindt u hier niet het antwoord op uw vraag, aarzel dan zeker niet om ze ons te stellen.Over uw gezondheid
Daarnaast zijn er verschillende manieren en momenten om De Hartkliniek te contacteren.
Privéraadpleging in Londerzeel: bij voorkeur maak afspraak online, indien niet mogelijk via tel. 052-30 50 80
AZ Rivierenland Campus Bornem: tel. 03-890.16.11
AZ Rivierenland Campus Willebroek: tel. 03-860.32.15
Privéraadpleging in Steendorp: bij voorkeur maak afspraak online, indien niet mogelijk via tel. 038-90 17 25 op maandag namiddag, dinsdagochtend, donderdagochtend en vrijdagochtend (secretaresse).
AZ Rivierenland Campus Bornem: tel. 03-890.16.10
AZ Rivierenland Campus Willebroek: tel. 03-860.32.15Praktische zaken
Tarieven, kosten, betaling
Vocabularium
ONZE PLOEG
Ann van der planken
Jenny Mees
Ann Van Zessen
Achiel Stevens
Carla Cuyken
Marleen Van Roy
Charlotte Stevens