Wij helpen u graag.

STEL UW VRAGEN


Elke vraag is belangrijk.

ANTWOORDEN OP UW VRAGEN

De Hartkliniek vindt een goede, duidelijke communicatie met onze patiënten heel belangrijk. Deze website dient om u te informeren over wie we zijn, wat we doen, en hoe wij u daarmee kunnen helpen. U vindt er al veel informatie, neem gerust even de tijd om erdoor te gaan.
Uit de praktijk kennen we de vragen waar patiënten soms mee zitten. Op de veelvoorkomende vragen formuleren we hier voor u het antwoord. Vindt u hier niet het antwoord op uw vraag, aarzel dan zeker niet om ze ons te stellen.

Over uw gezondheid

  • Wat zijn de symptomen van een hartaanval?
  • Wanneer moet ik mij zorgen maken over mijn hart?
  • Moet ik eerst bij mijn huisarts langs?
  • Is het voor De Hartkliniek van belang om te weten welke medicatie ik neem?
  • Wat zal er gebeuren op mijn afspraak? Waaraan moet ik mij verwachten?
  • Wat gebeurt er na het onderzoek/de ingreep?
  • Wordt mijn huisarts op de hoogte gebracht van wat er met mij gebeurt in De Hartkliniek?
  • Kan ik na het onderzoek/de ingreep op eigen houtje naar huis?
  • Kan ik in de hartkliniek terecht voor een acuut probleem, zonder afspraak?
  • Ik heb een dringende vraag buiten de openingsuren van De Hartkliniek. Wat doe ik?
Wat zijn de symptomen van een hartaanval?

Dé symptomen van een hartaanval bestaan niet, maar we kunnen stellen dat dit alarmsymptomen zijn: hevige pijn op de borst, linker arm, gepaard met braken, kortademigheid of flauwvallen. Is daarvan sprake, dan is dat reden genoeg om alarm te slaan via de hulpdiensten 112.

Wanneer moet ik mij zorgen maken over mijn hart?

Niemand behalve een arts kan in uw plaats oordelen of u zich al dan niet zorgen moet maken over uw hart. Dus, als u zich zorgen maakt, is dat voldoende om naar de huisarts te gaan.

Moet ik eerst bij mijn huisarts langs?

We raden altijd aan om eerst een afspraak te maken met uw huisarts. Die heeft uw medisch dossier, die is het beste geplaatst om uw medische toestand in te schatten. Twijfelt u na een bezoek aan de huisarts nog, dan kan u ook rechtstreeks met De Hartkliniek contact opnemen.

Is het voor De Hartkliniek van belang om te weten welke medicatie ik neem?

Ja. De medicatie die u neemt is van belang voor de cardiologen om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de toestand van uw gezondheid. Zelfs medicatie die op het eerste zicht niets met uw hart te maken zou hebben, kan van belang zijn. Wij zullen daar dus naar vragen. Het is daarom goed om naar een consultatie een overzicht van uw medicatie mee te nemen. Voor bepaalde onderzoeken of ingrepen kan het dat uw medicatie moet worden aangepast, al dan niet tijdelijk. Ook daarover zal uw huisarts of zal uw cardioloog u tijdig inlichten. Het is dan uiteraard de bedoeling dat u die instructies correct opvolgt.

Wat zal er gebeuren op mijn afspraak? Waaraan moet ik mij verwachten?

Bij de hartkliniek hechten wij heel veel belang aan een duidelijke communicatie met onze patiënten. Bij het maken van een afspraak krijgt u alle nodige informatie en nodigen wij u uit om alle vragen te stellen waar u mee zit. Geen vraag is te simpel of te complex, wij proberen altijd op alles een antwoord te formuleren zodat het voor u duidelijk is. Het kan gebeuren dat u wat zenuwachtig was waardoor niet alle informatie is doorgedrongen. Daarom overlopen wij met u graag nog eens alles in mensentaal. Ook op deze website vindt u (bij “onderzoeken”) van de verschillende onderzoeken en ingrepen de uitleg bedoeld voor onze patiënten. Hebt u toch nog een vraag of een bezorgdheid, aarzel dan zeker niet om contact op te nemen met het nummer: 03-8901725 (telefoon verpleegkundige/secretaresse), of te mailen. Het is de bedoeling dat u zoveel mogelijk met een gerust hart hiernaartoe kan komen.

Wat gebeurt er na het onderzoek/de ingreep?

Bij de hartkliniek hechten wij heel veel belang aan een duidelijke communicatie met onze patiënten. Ook over wat er na een afspraak gebeurt, krijgt u vooraf duidelijke uitleg. Natuurlijk kan de loop van het onderzoek of de ingreep nieuwe elementen meebrengen. Wees gerust, er is altijd iemand van het team die u persoonlijk begeleidt en uitleg geeft waar nodig. U stelt nooit een vraag te veel.

Wordt mijn huisarts op de hoogte gebracht van wat er met mij gebeurt in De Hartkliniek?

Huisartsen worden steeds op de hoogte gesteld van uw opname, of consultatie, via een brief. Die brief wordt verstuurd bij uw ontslag of tijdens de consultatie. Indien u hiertegen bezwaar hebt, kan u dit best op voorhand meedelen aan uw cardioloog. Ook als u veranderd bent van huisarts kan u dit best meedelen.

Kan ik na het onderzoek/de ingreep op eigen houtje naar huis?

Of u na een onderzoek of ingreep zelf weer met de auto of het openbaar vervoer naar huis kan, of dat u in het ander geval best wordt opgehaald, ook die informatie krijgt u bij het maken van de afspraak voor het onderzoek of de ingreep. Mochten wij voor u een taxi moeten regelen, dan mag u dat bij het vastleggen van de afspraak zeker aan de secretaresse meegeven.

Kan ik in de hartkliniek terecht voor een acuut probleem, zonder afspraak?

Voor acute medische problemen, kan u best bij de hulpdiensten terecht: 112. Het is niet verstandig om met een dringend probleem op eigen houtje tot bij de/een kliniek te proberen geraken. De 112 brengt medisch personeel mee dat onmiddellijk de eventuele dringende hulp kan toedienen, iets wat uitgesteld wordt als u naar de/een kliniek rijdt.

Doet er zich een acuut probleem voor waarvan u veronderstelt dat De Hartkliniek degene is die u kan helpen, bv. na een onderzoek of ingreep door ons, dan kan u ons uiteraard bellen op 03-8901725 (telefoon verpleegkundige) of via het centrale nummer van ziekenhuis 03-8901610.

Ik heb een dringende vraag buiten de openingsuren van De Hartkliniek. Wat doe ik?

Uw huisarts is steeds uw eerste contact bij medische kwesties. Of de huisarts van wacht.
Daarnaast zijn er verschillende manieren en momenten om De Hartkliniek te contacteren.

U vindt ze hier.

Nancy Selleslagh
Privéraadpleging in Londerzeel: tel. 052-30 50 80 of online
Sint-Jozefkliniek Campus Bornem: tel. 03-890.16.11
Sint-Jozefkliniek Campus Willebroek: tel. 03-860.32.15

Nadia Dobbeleir
Privéraadpleging in Steendorp: tel. 0479-10.10.32 (tussen 17 u-20 u) of online.
Sint-Jozefkliniek Campus Bornem: tel. 03-890.16.10
Sint-Jozefkliniek Campus Willebroek: tel. 03-860.32.15


Praktische zaken

  • Ik had nog niet eerder contact met De Hartkliniek. Wat moet ik doen?
  • Kan ik rechtstreeks een afspraak maken met De Hartkliniek?
  • Ik ben vergeten wanneer mijn afspraak is. Wat nu?
  • Ik heb een afspraak, maar ik kan niet komen. Wat nu?
  • Ik had een afspraak, maar ben vergeten komen. Wat nu?
  • De Hartkliniek werkt ook in en met andere ziekenhuizen. Hoe gaat dat praktisch?
Ik had nog niet eerder contact met De Hartkliniek. Wat moet ik doen?

Het feit dat u onze website bezoekt, betekent dat u of iemand uit uw directe omgeving zorgen heeft over het hart. Bel ons gewoon (tel. 03-8901725). De secretaresse of verpleegkundige van onze ploeg zal op veel van uw vragen wellicht al het antwoord hebben. En waar verdere stappen nodig zijn, zal zij u gepast verder helpen. Wij houden de drempel steeds laag voor onze patiënten.

Kan ik rechtstreeks een afspraak maken met De Hartkliniek?

We raden altijd aan om eerst een afspraak te maken met uw huisarts. Die heeft uw medisch dossier, die is het beste geplaatst om uw medische toestand in te schatten. Als die het nodig acht, zal uw huisarts wellicht voor u bij ons een afspraak maken. Vindt uw huisarts een doorverwijzing niet nodig, maar hebt u toch uw twijfels, dan kan u ook rechtstreeks met De Hartkliniek contact opnemen. Hoe en wanneer u ons kan bereiken, leest u hier.

Ik ben vergeten wanneer mijn afspraak is. Wat nu?

Bel ons op 03-8901610 (receptie ziekenhuis), onze secretaresse zoekt uw afspraak dan even voor u op.

Ik heb een afspraak, maar ik kan niet komen. Wat nu?

Bel ons meteen: tel. 03-8901610 (receptie ziekenhuis), of tijdens consultatie-uren 03-8901725. De secretaresse van ons team kan dan een oplossing zoeken die voor alle partijen haalbaar is.

Ik had een afspraak, maar ben vergeten komen. Wat nu?

Wat de gevolgen zijn, zal afhangen van de aard van de afspraak. U kan ons best hoe dan ook bellen op 03/8901610 (receptie ziekenhuis), of tijdens consultatie-uren 03/8901725.

De Hartkliniek werkt ook in en met andere ziekenhuizen. Hoe gaat dat praktisch?

U hebt maar één contactpunt nodig en dat is De Hartkliniek. Van hieruit regelen wij alles voor u. We proberen ook altijd de voor u gemakkelijkste locatie te kiezen. En moet u voor een bepaald onderzoek of ingreep naar een andere locatie, dan regelen wij ook dat en we informeren u ook daar duidelijk over.


Tarieven, kosten, betaling

  • Ik heb een hospitalisatieverzekering. Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?
  • Ik heb geen hospitalisatieverzekering. Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?
  • Hoe wordt het vervoer naar Bonheiden georganiseerd?
  • Wat zijn de tarieven van De Hartkliniek?
Ik heb een hospitalisatieverzekering. Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Neem steeds uw verzekeringspapieren mee. De arts vult die in bij ontslag of tijdens consultatie.

Ik heb geen hospitalisatieverzekering. Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Uw identiteitskaart is voldoende om u in te schrijven. Hiermee zijn uw mutualiteitsgegevens gekend.

Hoe wordt het vervoer naar Bonheiden georganiseerd?

U kan kiezen en dit bespreken met de secretaresse. U kan rechtstreeks met eigen vervoer naar Bonheiden gaan, of vanuit het ziekenhuis van Bornem met ziektevervoer gebracht worden.
Het vervoer ZELFDE dag naar Bonheiden heen en terug, wordt vergoed via de ziekteverzekering; Indien u 1 nacht in Bonheiden verblijft, na stenting, is het vervoer voor uw eigen rekening. De ziekteverzekering komt hier niet in tussen!! Daarom raden we u aan, om vervoer terug te regelen met familie. Indien u liggend terug wordt vervoerd is er geen probleem.
Spreek er uw arts over aan in Bonheiden, vooraleer u terugkomt!

Wat zijn de tarieven van De Hartkliniek?

De tarieven zijn de gebruikelijke tarieven. Bancontact is beschikbaar op de consultatie.


Vocabularium

  • Wat betekenen deze woorden?
Wat betekenen deze woorden?

Ook al proberen we onze patiënten in mensentaal aan te spreken, het kan gebeuren dat we toch een eigen jargon gebruiken.


Dr. Nancy Selleslagh en Dr. Nadia Dobbeleir, cardiologen

ONZE PLOEG

“Uiteraard bieden wij onze patiënten expertise en ervaring, daarin zijn we niet anders dan anderen. Wat ons wel onderscheidt is ons engagement. Dat is menselijk, persoonlijk, pragmatisch en flexibel. Wij zijn mensen, onze patiënten zijn mensen. In de kliniek komen patiënt en arts elkaar tegen omdat de één een probleem heeft en de ander dat kan oplossen. Dat is dan ook wat wij gaan doen voor u: zoeken naar een oplossing, op een zo doortastend en aangenaam mogelijke manier.”



Het initiatief De Hartkliniek wordt gesteund en gedragen door een supergemotiveerd cardiologisch team.



Cardiologe

Nancy Selleslagh

Niet-invasieve cardiologe met focus op hartfalen en preventie




Cardiologe

Nadia Dobbeleir

Invasieve cardiologe-intensiviste met focus op interventionele cardiologie en preventie



Administratie

Marleen Van Roy

Secretaresse en eerste contact van De Hartkliniek




Verpleegkundige

Ann van der planken

Medische verzorging en begeleiding.





Verpleegkundige

Jenny Mees

Medische verzorging en begeleiding.






Verpleegkundige

Wendy Van den Bossche

Medische verzorging en begeleiding.



Verpleegkundige

Patrick van Meerbeeck

Medische verzorging en begeleiding.




Verpleegkundige

Katrijn Meel

Medische verzorging en begeleiding.


Logo-Hartkliniek-Negatief-min

De Hartkliniek is een initiatief van twee cardiologen die besloten anders aan hartzorg te doen. Dr. Nancy Selleslagh en Dr. Nadia Dobbeleir laten zien dat het inderdaad anders kan.